Internationalization of the Alimentos Oicata Company of the Natural Honey Product to the United States
DOI:
https://doi.org/10.47847/faccea.v14n1a4Keywords:
Internationalism, Industrial Expansion, Export, Agricultural Products, MarketAbstract
Internationalization is a strategy whose purpose is to benefit organizations in an expansion objective, this plan is carried out when the company is in an optimal state and in which various problems or improvements that can be solved arise. The advantages of internationalizing a company are clear: greater growth of the company, consolidation of the product and the brand, increased competitiveness, diversification of the markets, Internationalization opens up new commercial channels that will allow us to reach not only a greater number of clients, but also from suppliers around the world. In addition, it is a factor that allows the diversification of markets and the improvement of investments in the company. The article is derived from a documentary review that aimed to carry out a study of the Internationalization of the Oicata Food Company of the Honey Product towards the United States. This article follows a qualitative approach, reaches a descriptive level through the case study method. It was found that the company Alimentos Oicata can currently carry out the export process in small quantities because it has a minimum production, however, it is recommended to continue with the reinforcement in monetary terms to continue acquiring technology and improve production processes; Similarly, the necessary documentation process must begin, which is required in the international market. It is concluded that the target country to which the company can target is the US market because this country is very attractive for the beekeeping sector.
Downloads
References
Acevedo-Meneses, J. P.., & Meneses-Mantilla, M. (2019). Procesos de negociación e internacionalización basados en la interculturalidad: visión proyectiva para una negociación colombo-israelí. Visión Internacional (Cúcuta), 2(1), 21–35. https://doi.org/10.22463/27111121.2617 Panorama, ISSN-e 2145-308X, ISSN 1909-7433, Vol. 1, Nº. 3, 2007. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4780130.pdf&ved=2ahUKEwi8nJun49TzAhUfVzABHWXEDSUQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1Nd0ZSLt5G4ETY8qLpWmJ0
Aranda, J.V., y Montoya, I.A., (2006). Principales enfoques conceptuales explicativos del proceso de internacionalización de empresas. Agron. colomb. vol.24 no.1 Bogotá Jan. /June 2006http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-99652006000100019
Alami, Z. (2020). Incoterm 2020 FOB (Free On Board) | ¿Qué es y cuándo utilizarlo? https://internacionalmente.com/incoterm-2020-fob/
Analdex (2019). Informe de comercio exterior colombiano enero-diciembre 2019. https://www.analdex.org/2020/03/12/informe-de-comercio-exterior-colombiano-enero-diciembre-2019/
Báez, C.C., Rodríguez, O.E., y Rodríguez, K.J., (2018). Experiencias apícolas exitosas en procesos de internacionalización. Universidad agustiana http://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/386
Cabral, M. (2017) Internationalization of Paraguayan companies. An analysis of its development during 2002-2012. Tec Empresarial, 11(1), ág 35–48.
Canals, J. (1994). La internacionalización de la empresa. Madrid: McGraw-Hill.
Cardozo, P.P, Chavarro, A., y Ramírez C.A (2007). Teorías de Internacionalización.
DIAN (s.f) Dian Muisca Consulta por estructura arancelaria. https://muisca.dian.gov.co/WebArancel/DefConsultaEstructuraArancelaria.faces#
Fancy Food Show. (2021). Fancy Food Show: la feria
Grupo Bancolombia. (2020) Ferias para exportadores en Estados Unidos. https://www.grupobancolombia.com/wps/portal/negocios/comercio-internacional/exportar/estudio-mercado/ferias-internacionales/estados-unidos
Gómez-Montoya, R. A., Zuluaga-Mazo, A., Ceballos-Atehourtua, N. P., y Palacio-Jiménez, D. (2019). Gestión de la cadena de suministros y productividad en la literatura científica. I+D Revista de Investigaciones, 14(2), 40–51. https://doi.org/10.33304/revinv.v14n2-2019004
Honey Ridge Farms (s.f) Lavender Honey Creme. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://honeyridgefarms.com/
Kindleberger (1969) Measuring Equilibrium in the Balance of Payments. Revista de Economía Política vol. 77. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/259576?journalCode=jpe
LegisComex. (s.f) Tarifas de transporte de carga por carretera https://www.legiscomex.com/Documentos/Tarifaterrestre2006
Linares Giraldo, M., Álvarez Suarez, Y.Y., & Sajonero Pallares, L. M. (2020). Internacionalización de las Pymes desde la perspectiva de la aplicación de estrategias de marketing e inversión en desarrollo tecnológico. Visión Internacional (Cúcuta), 3(1), 67–78. https://doi.org/10.22463/27111121.3045. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/3094
Loboa, M.A., y Trujillo, M.C (2019) Plan de Marketing Internacional para la miel de abejas del Macizo Colombiano: Empresa caso de estudio. Universidad ICESI https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/87409/1/TG02870.pdf&ved=2ahUKEwj7nP_v39bzAhUuSjABHdNrBF0QFnoECEMQAQ&usg=AOvVaw1t1wcUNEzQ4cAgfK_XFvpN
Llano Zhinin, G. V., Carlozama Puruncajas, J. F., Tipán Cañaveral, D. F., & Tipán Cañaveral, G. B. (2021). La internacionalización en los procesos universitarios: un análisis estructural para universidades de Latinoamérica. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 6-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100006
Marshall ‘s Farm. (s.f). Natural Honey. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://www.marshallshoney.com/
Mincetur, Delimiel (s.f) Preparación de la carga. Recuperado el día 28 de marzo 2022 http://delimielperu.blogspot.com/p/preparacion-de-la-carga-para-el.html
Natural Products Expo East (2021) Información general, ferias.
Nelson E. García T., César A. Panizo C., Javier A. Cárdenas G. Importancia de la logística: Un Área de la Planeación Estratégica Multidisciplinar de las Empresas. 1a ed. Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander; Bogotá: Ecoe Ediciones, 2021. 84 p. (Ciencia empresariales. Logística)
Nelson E. García T., Liliana M. Bastos O. Johanna M. Mogrovejo A. Protocolos de Negocios: Colombia y sus Socios en América Latina. 1a ed. Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander; Bogotá: Ecoe Ediciones, 2021. 81 p. (Relaciones, negocios y comercio internacional. Negocios internacionales)https://www.expoeast.com/en/exhibitor-list/floor-plan.html
OEC (2021). Tendencias recientes https://oec.world/es/profile/subnational_usa_state/ca?Export1=y2019&Import1=y2019
Pedraza, P. (2019). Plan de negocio de exportación de miel de abejas a Alemania. Fundación Universidad de América. http://repository.uamerica.edu.co/handle/20.500.11839/7460
Porter (1990): http://fcaenlinea.unam.mx/anexos/1423/1423_u3_act3.pdf
ProColombia (s.f) Lista de chequeo. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://www.colombiatrade.com.co/herramientas-del-exportador/logística/lista-de-chequeo-0
ProColombia (s.f). Ruta Exportadora. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://ruta-exportadora.procolombia.co/
ProColombia (s.f). Perfil logístico de exportación a Japón. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://www.colombiatrade.com.co/herramientas-del-exportador/perfiles-logisticos-de-exportacion-por-pais/perfil-logistico-de-exportacion-japon
ProColombia (s.f) Perfil logístico de exportación a Estados Unidos. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://www.colombiatrade.com.co/herramientas-del-exportador/perfiles-logisticos-de-exportacion-por-pais/perfil-logistico-de-exportacion-estados-unidos
ProColombia (2020). Herramientas y servicios para el exportador Incoterms 2020. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://www.colombiatrade.com.co/herramientas-del-exportador/logistica/incoterms-2020
Quichimbo, W.A. (2017) Elaboración de un plan de exportación de miel de abeja al mercado estadounidense. Guayaquil. ULVR. 114 p. http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/3305
Ramírez-Sánchez, M., Rivas-Trujillo, E., & Cardona-Londoño, C. (2019). El estudio de caso como estrategia metodológica. Revista Espacios, 40(23), 1-8.http://www.revistaespacios.com/a19v40n23/a19v40n23p30.pdf
Statista (2021). Producto interno bruto (PIB) en los EE.UU. por Estado en 2019. https://es.statista.com/estadisticas/598677/producto-interior-bruto-pib-en-los-ee-uu-por-estado-en/
Sioux Honey. (s.f). Sioux Honey A BEEKEEPER-OWNED CO-OP. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://siouxhoney.com/
Tamayo-Medina, A. I., Canal-Pérez, A. K. (2019). Análisis del impacto de la interculturalidad en las negociaciones internacionales. Visión Internacional (Cúcuta), 1(1), 31–35. https://doi.org/10.22463/27111121.2366. https://www.nferias.com/fancy-food-show/
Trujillo, M., Rodríguez, D., Guzmán, A., y Becerra, G. (2006). Perspectivas teóricas sobre internacionalización de empresas. Editorial Universidad del Rosario. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://repository.urosario.edu.co/bitstream/10336/1211/1/BI%252030.pdf&ved=2ahUKEwi8nJun49TzAhUfVzABHWXEDSUQFnoECAUQBg&usg=AOvVaw1JRJvnJx43MQiKP0A9Soc8
Vargas, M.P. (2021) Plan exportador de miel de la empresa Beela apicultura hacia los Estados Unidos. Universidad Antonio Nariño http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4550
Villanueva, H.A., Cornejo, E., y Elías, J.C. (2017) Exportación de miel de abeja al mercado alemán – Hamburgo. Universidad tecnológica de Perú https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/1176
Villalvazo, R., Márquez, D., y Hernández, E.A. (2017). Universidad Veracruzana Plan de Negocios de exportación de miel pura orgánica, de la empresa mieles Leyva Soledad de Doblado, Veracruz con destino a Beijing, China. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/1944/49956/GarciaVillalvazoRamon.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&ved=2ahUKEwj7nP_v39bzAhUuSjABHdNrBF0QFnoECCUQAQ&usg=AOvVaw39HiY3zvU6N7XT_QlP7z0K
World Integrated Trade Solution (2019) Datos comerciales mensuales de Estados Unidos. Recuperado el día 28 de marzo 2022 https://wits.worldbank.org/countrysnapshot/es/USA/textview
Johanson, J. y Vahlne, J.E. (2009). “The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership”. Journal of International Business, vol .40, pp. 1411-1431
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Faculty of Accounting, Economics and Administrative Sciences -FACCEA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.