PRODUCTIVE PEDAGOGICAL PROJECTS FOR RURAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47847/faccea.v13n2a1Keywords:
Rural education, productive pedagogical projects, flexible educational models, action researchAbstract
With this article it is expected to contribute to the improvement of the quality of education offered in rural educational institutions (REI) and therefore to the living conditions of students and their families, as well as rural communities. As theoretical references, the contributions of Arias (2017); Delgado (2014); Martínez-Restrepo et al. (2016; Freire (1970); Murcia (1992); Elliot (1994-2000); Martínez (2000) and various documents of the Ministry of National Education (MNE). Methodologically, it is proposed to link the Productive Pedagogical Projects (PPP) as a didactic and pedagogical tool that articulates the teachings of the school with the life of the community through action research (AI). All of the above is also articulated with the theme of the Flexible Educational Models (FEM) as formal education proposals that allow attending diverse populations or in conditions of vulnerability such as the rural one.
Downloads
References
Arias Gaviria, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación Y Ciudad, (33), 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana De Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Becerra Guavita J, Herrera Gutiérrez N. y Rodríguez Rodríguez M. (2018) Proyectos pedagógicos productivos una herramienta para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev Sist Prod Agroecol.
Carrero Arango, M. L., & González Rodríguez, M. F. (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. PRA, 16(19), 79–89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
Cifuentes Garzón, J. E. y Rico Cáceres, S. P. (2016). Proyectos pedagógicos productivos y emprendimiento en la juventud rural. Zona Próxima, 25, pp. 87-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85350504007
Cortés Pinzón G. (2020). El Proyecto Productivo Como Estrategia Pedagógica para Fortalecer las Competencias en Emprendimiento de los Estudiantes de la Media Vocacional del Instituto Técnico de Sabana de Torres. [Trabajo de maestría. Universidad Autónoma de Bucaramanga]. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/7231
Delgado, B, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. FEDESARROLLO. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/190
DNP. (2015). El campo colombiano: Un camino hacia el bienestar y la paz. Informe detallado de la misión para la transformación del campo. https://n9.cl/7ubaf
Elliot, J. (1994). La investigación- acción en educación. Segunda Edición. Ediciones Morata, S.L. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la Investigación Acción. Tercera Edición. Madrid, Morata.
Fonseca. R. A. (2018). Proyectos Pedagógicos Productivos como proyecto de vida de egresados dela IETAD. Revista Vínculos, 15, 1, 70-79. DOI: https://doi.org/10.14483/2322939X.1313
Freire, Paulo. (1970) La Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores. México.
Fundación Manuel Mejía. (s/f). Los Proyectos pedagógicos Productivos (PPP) y el desarrollo de competencias. https://docplayer.es/25731070-Los-proyectos-pedagogicos-productivos-ppp-y-el-desarrollo-de-competencias.html
Galván Mora, L. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(2), 48-69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
García Gutiérrez A, A. (2016). EL PENSAMIENTO DEL PROFESOR RURAL SOBRE LA EDUCACIÓN RURAL. [Trabajo de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio. Pedagógica.
Herrera Torres, L, y Buitrago Bonilla, R E. (2015). EDUCACIÓN RURAL EN BOYACÁ, FORTALEZAS Y DEBILIDADES DESDE LA PERSPECTIVA DEL PROFESORADO. Praxis & Saber, 6 (12),169 190. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221601592015000200009&lng=en&tlng=es.
Huauya Huamani, L. E. (2015). Proyectos pedagógicos productivos para desarrollar las competencias científicas en estudiantes de segundo grado de educación secundaria. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/USIL_71ae365ce2ccb407b5b5872d20b2d7df
Imbernón, F. (s.f). La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. Universidad de Barcelona
Martínez-Restrepo., Pertuz, M, y Ramírez, J. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Compartir ALIANZA FEDESARROLLO. https://acortar.link/8GRZNZ
Martínez Miguelez., M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda Académica 7, 1. https://www.academia.edu/34867663/MARTINEZ_Inv_Accionenel_Aulapag27_39
MEN. (2022,). Postprimaria. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/340091:Postprimaria
MEN. (2021). Retos para gigantes. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/346020:Retos-para-Gigantes
MEN. (2010). Proyectos pedagógicos Productivos. Cartilla parte 2. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/287836:Proyectos-Pedagogicos-Productivos-Una-estrategia-para-el-aprendizaje-escolar-y-el-proyecto-de-vida
MEN. (2021). Escuela Nueva. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/340089:Escuela-Nueva
MEN. (2003). Guía 21. Articulación de la educación media con el mundo laboral. Competencias Laborales Generales.
MEN. (2005). Lineamientos de política para la atención educativa a poblaciones vulnerables. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90668.html
MEN. (2008). Guía 34. Guía para el mejoramiento institucional. De la autoevaluación al plan de mejoramiento. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-177745.html
MEN. (2010) Proyectos Pedagógicos Productivos. Una estrategia para el aprendizaje escolar y el proyecto de vida. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-287836_archivo_pdf_parte2.pdf
MEN. (2021). Retos para Gigantes. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/346020:Retos-para-Gigantes
MEN. (2021). Escuela Nueva. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos- Educativos-Flexibles/340089:Escuela-Nueva
MEN. (2022). Postprimaria. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/340091:Postprimaria
MEN. (2010). Modelos educativos Flexibles. CRECE LTDA. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles233223_archivo_pdf_modelos_educativos.pdf
MEN. (2012). La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. Orientaciones generales. Guía 39. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-307150_archivo_pdf_guia39.pdf
MEN (2012). Proyectos Pedagógicos Productivos. Orientaciones para estudiantes. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-287836_archivo_pdf.pdf
Misión para la Transformación del Campo. (2014). Saldar la deuda histórica con el campo. Marco conceptual de la Misión para la Transformación del Campo. Obtenido de https://www.dnp.gov.co/programas/agricultura/Paginas/mision-para-la-transformacion-del-campo-colombiano.aspx
Murcia, F. J. (1992). Investigar para cambiar: Un enfoque sobre investigación-acción participante. Cooperativa editorial del Magisterio. http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/investigar-para-cambiar-un-enfoque-sobre-investigacion-accion-participante
Ocampo J. A. (2014). Misión para la transformación del Campo. DNP. Prosperidad para todos. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Frp0YrGPjFoJ:https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/prensa/documento%2520marco-mision.pdf&cd=1&hl=es-419&ct=clnk&gl=co
OIT. (2013). LA OIT EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_214985.pdf
Parra, A, Mateus, J. y Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del postconflicto. Nodos y Nudos, 6(45), 52-65. doi:10.17227/nyn.vol6.num45-8320
Proyectos-Pedagógicos-Productivos Comisión -Vallecacucana-german-escobar.pdf – Adobe Acrobat Reader DC (6…)
Perfetti, M. (2003). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. CRECE. http://www.red-ler.org/estudio_educacion_ poblacion_rural_colombia.pdf
Pérez, E. (2001). Hacia una nueva visión de lo rural. Pensando el desarrollo rural. Parte I. Obtenido desde http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/ gt/20100929011414/2perez.pdf
Ramírez, J. M., Delgado, M., Cavalli, G., y Perfetti, J. (2015). Impacto fiscal de las recomendaciones de la misión de transformación el campo. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/2907
Segura G., J. M. y Torres, H. F. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Re-flexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa, 25 (1), 71-97. DOI: 10.30554/pe.1.3831.2020
Soler, R, E. (2016) Educación rural en Colombia: Formación de maestros en entornos rurales. Su trayectoria y retos. UPTC. International Journal of Humanities and Social Science. 6 (11). https://www.ijhssnet.com/journals/Vol_6_No_11_November_2016/33.pdf
Tasama, B., Cañas, L., Morales, L, y De la torre, X. (2013). Proyectos pedagógicos productivos una ruta de aprendizaje con sentido. (Trabajo de grado. Universidad Pedagógica Nacional Santiago De Cali). http://hdl.handle.net/20.500.12209/2455.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Proyecto Mesesup
Vargas S. (2019) Tendencias, Corrientes y Modelos Pedagógicos: Relaciones, semejanzas y diferencias (Una mirada desde Occidente. Sello editorial Universidad del Tolima.
Zambrano Leal, A. (2019). Buenas prácticas pedagógicas y proyectos pedagógicos productivos: una experiencia en las instituciones educativas oficiales rurales del departamento del Valle del Cauca (Colombia). Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 11-30. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Faculty of Accounting, Economics and Administrative Sciences -FACCEA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.