DIGITAL MARKETING TO PROMOTE AGRITOURISM AND BRAND POSITIONING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47847/faccea.v13n1a2

Keywords:

Agrotourism, Community, Sustainability, Digital marketing, Positioning, Branding, Environmental conservation, Digital marketing strategies

Abstract

The main purpose of this research is to propose digital marketing strategies for the promotion of community agro-tourism and brand positioning of Corcaraño, located in Florencia Caquetá, Colombia, since this organization does not have innovative marketing tools that strengthen the recognition of the corporation and increase visibility at local, national and international levels. For this reason, through the application of various research techniques and the creation of instruments, information was collected and subsequently analyzed using SPSS and Atlas.ti software. Likewise, the results allowed the elaboration of the diagnosis of Corcaraño from the environmental, sociocultural and economic dimensions, and digital marketing strategies were designed to generate from the academy a base document with which the corporation can work to achieve the goals set in this important area of the tourism sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2018). Marketing digital turístico, pasado, presente y futuro [tesis de pregrado, Universidad de León]. Repositorio Institucional. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/8535/Marcos%20%C3%81lvarez%20Reguera%20TFGADE_JULIO18.pdf?sequence=1

Aragón, J. A. y Corredor, V. A. (2018). Marketing digital como estrategia de negocio en las mipymes turísticas del departamento del Caquetá [tesis de maestría, Universidad de la Amazonia]. Repositorio Institucional.

Barrio, J. (2017). La influencia de los medios sociales digitales en el consumo. La función prescriptiva de los medios sociales en la decisión de compra de bebidas refrescantes en España [tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42339/1/T38702.pdf

Bravo, C. D. y Ordoñez, L. S. (2021). Impacto de las redes sociales digitales como estrategia de marketing en el negocio de las pymes del municipio de Pasto [tesis de especialización, Universidad de Nariño]. Repositorio Institucional. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/handle/20.500.12010/18661

Cámara de Comercio de Florencia para el Caquetá. (2020). Estadística de matriculados con corte a 31 de agosto de 2020.

Congreso de la República de Colombia (2012). Ley 1558 de 2012 Por la cual se modifica la Ley 300 de 1996 - Ley General de Turismo, la Ley 1101 de 2006 y se dictan otras disposiciones. https://www.mincit.gov.co/ministerio/normograma-sig/procesos-de-apoyo/gestion-de-recursosfisicos/leyes/ley-1558-de-2012-4.aspx

Corporación para el Desarrollo Sostenible del Sur de la Amazonia-Corpoamazonia. (2011). Programa Negocios Verdes y Biocomercio. https://www.corpoamazonia.gov.co/index.php?option=com_widgetkit&task=edit_accordion&id=17

Corporación para el Desarrollo Sostenible del Sur de la Amazonia-Corpoamazonia. (2018a). Actualización Plan de Ordenación y Manejo de la Cuenca Hidrográfica POMCA del Río Hacha Informe final fase de aprestamiento. https://www.corpoamazonia.gov.co/images/2018/consultas/hacha/APRESTAMIENTO20190412.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística-DANE (2019). Censo Nacional de Población y Vivienda. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/censonacional-de-poblacion-y-vivenda-2018

Domingo, M. (2017). Comparativa de herramientas de SEO para Keywords Discovery [tesis de maestría, Universidad Politécnica de Valencia]. Repositorio institucional.

https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/89603/DOMINGO%20-

%20Comparativa%20de%20herramientas%20de%20SEO%20para%20keywords%20discovery.pdf?sequence=1

Gentil, M. (2016). Impacto del marketing digital en el posicionamiento en la plataforma digital [tesis de pregrado, Universidad Abierta Interamericana]. Repositorio Institucional. https://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC127770.pdf

Gómez, V., García, A. y Luna, A. (2020). El marketing digital como estrategia en las MIPyMES turísticas de Tenosique, Tabasco. VinculaTégica EFAN, 6(1), 18-29.

http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/Vinculategica6_1/2%20GOMEZ_GARC%C3%8DA_LUNA.pdf

García-Espinosa, J. A. (2012). Proyecto de aplicación de estrategias en redes sociales para posicionamiento de marca, servicio y ventas en empresas de préstamos con garantía hipotecaria en el estado de Jalisco [tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente]. Repositorio Institucional. https://rei.iteso.mx/handle/11117/3643

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill.

Kotler, P. (2011). Marketing turístico. Pearson Education.

Martínez, E. y Mora, J. M. (2018). Diseño de un plan de promoción turística para Zipaquirá [tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Bolívar]. Repositorio institucional. http://biblioteca.utb.edu.co/notas/tesis/0074604.pdf

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MinCIT (2019). Informe de Turismo.

https://www.mincit.gov.co/getattachment/estudios-economicos/estadisticas-e-informes/informes-deturismo/2019/diciembre/oee-turismo-enero-diciembre-12-03-2020-29abr2020.pdf.aspx

Miranda, M. C. (2020). Importancia del agroturismo en el sector rural Recinto Pretoria del Cantón Montalvo [tesis de pregrado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio Institucional. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/9064/E-UTB-FCJSE-HTURIS-000179.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Morillo, M. C. (2011). Turismo y producto turístico. Evolución, conceptos, componentes y clasificación. Visión Gerencial, 10(1), 135-158. https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545890011.pdf

Olmedo, N. y Farrerons, O. (2017). Modelos constructivistas de aprendizaje en programas de formación. OmniaScience.

Organización Mundial del Turismo-OMT (2019a). Panorama del turismo internacional 2019. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421237

Organización Mundial del Turismo-OMT (2019b). Definiciones de turismo de la OMT. https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420858

Organización Mundial del Turismo-OMT (2020). Informe de políticas: La COVID-19 y la transformación del turismo. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_covid-19_and_transforming_tourism_spanish.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura-FAO (2020). Boletín informativo Estrategias comunitarias de comercialización. https://nacionesunidas.org.co/Publicaciones-FAO/Abastecimiento%20COVID/boletin_mercados_campesinos.pdf

Paredes, J. D. (2018). Diseño de una propuesta de marketing digital para la Organización Visión Creativa [tesis de pregrado, Universidad Autónoma de Occidente]. Repositorio Institucional. https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10209/T07860.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Sustaeta, A. M. (2014). La importancia del SEO y el SEM en el emprendimiento [tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. Repositorio institucional.

https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/6459/SUSTAETANAVARROANGELMANUEL.pdf?sequence=1

Soriano, G. A. (2019). El marketing digital como herramienta de promoción de la empresa Dmr Power en redes sociales [tesis de pregrado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio institucional. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/46721/1/El%20marketing%20digital%20como%20herramienta%20de%20promoci%C3%B3n%20de%20la%20empresa%20DMR%20POWER%20en%20redes%20sociales..pdf

Ticona, J. E. (2018). Evaluación del posicionamiento de un sitio web en los motores de búsqueda basada en estrategias Search Engine Optimization [tesis de pregrado, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann]. Repositorio Institucional.

http://repositorio.unjbg.edu.pe/bitstream/handle/UNJBG/3194/1459_2018_ticona_gomez_je_fain_informatica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vega, C. (2019). Barreras de las pymes en Colombia para la implementación de estrategias y herramientas de marketing digital [tesis de pregrado, Fundación Universitaria Empresarial de la Cámara de Comercio de Bogotá]. Repositorio Institucional. https://bibliotecadigital.ccb.org.co/bitstream/handle/11520/23891/Catalina%20Vega.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2023-01-15

Issue

Section

Scientific and technological research articles

How to Cite

DIGITAL MARKETING TO PROMOTE AGRITOURISM AND BRAND POSITIONING. (2023). Journal of the Faculty of Accounting, Economics and Administrative Sciences -FACCEA, 13(1), 20-47. https://doi.org/10.47847/faccea.v13n1a2

Most read articles by the same author(s)