Digital ecomarketing strategies for the economic revival of nature tourism businesses after the COVID-19(1) pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47847/faccea.v12n2a4

Keywords:

Digital ecomarketing, Economic reactivation, Nature tourism, COVID-19, Environmental conservation

Abstract

The study conducted around the need to determine digital ecomarketing strategies for the economic reactivation of nature tourism companies in the municipality of Florencia affected by Covid-19. The research is developed as a response to the problems generated by the pandemic in tourism organizations. In addition, this study addresses the diagnosis of this new marketing trend in terms of three dimensions: social, cultural and environmental. Regarding the methodological considerations, the thesis is based on the constructivist approach with a mixed type of research. The results indicate that the Covid-19 produced a global crisis and local companies have lived a stage of economic recession with negative consequences for this productive sector, likewise, a scenario of great opportunities is glimpsed as a result of the analysis of the context of digital ecomarketing in the companies under study. Consistent with the above, the strategic plan is designed within the framework of this innovative trend to make a valuable contribution to entrepreneurs and contribute to the recovery of this important sector in the city of Florence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo, C. D. y Ordoñez, L. S. (2021). Impacto de las redes sociales digitales como estrategia de marketing en el negocio de las pymes del municipio de Pasto [tesis de especialización, Universidad de Nariño]. Repositorio institucional. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/18661/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cagua, Y. P. y Vargas, K. N. (2020). Diseño e Implementación de un sitio web para el Complejo Turístico Haras del Paraíso [tesis de pregrado, Universidad Estatal de Milagro]. Repositorio Institucional. http://repositorio.unemi.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/123456789/81/Dise%c3%b1o%20e%20implementaci%c3%b3n%20de%20un%20sitio%20web%20para%20el%20complejo%20tur%c3%adstico%20Har%c3%a1s%20del%20Para%c3%adso..pdf?sequence=3&isAllowed=y

Cámara de Comercio de Florencia para el Caquetá (2020). Informe de Gestión año 2020. https://www.ccflorencia.org.co/SUROSPaginaWeb/Recursos/Imagenes/Temporal/Informe%20de%20Gesti%C3%B3n%2020206863.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe – CEPAL (2020). El desafío social en tiempos del COVID-19. Naciones Unidas.

https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45527/5/S2000325_es.pdf

Corzo Arévalo, D., & García-Méndez, S. (2020). La gestión de departamentos y destinos turísticos de Colombia según el Índice de Competitividad Turística Regional (ICTRC). Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4(2), 158–177.

https://doi.org/10.21071/riturem.v4i2.13010

Departamento Nacional de Planeación-DNP (2018a). Documento Consejo Nacional de Política Económica y Social (CONPES) No. 3934 Política de Crecimiento Verde en Colombia. https://www.dnp.gov.co/Crecimiento-Verde/Documents/Pol%C3%ADtica%20CONPES%203934/CONPES%203934%20-%20Pol%C3%ADtica%20de%20Crecimiento%20Verde.pdf

Díaz, V. (2015). Manual de trabajo de campo de la encuesta: presencial y telefónica. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Dieckow, L.M. (2020). El Nuevo turismo: Los nuevos escenarios y desafíos. Realidad, Tendencias y Desafíos en Turismo, 18(2), 131-139.

http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/condet/article/view/3049/59953

Domingo, M. (2017). Comparativa de herramientas de SEO para Keywords Discovery [tesis de maestría, Universidad Politécnica de Valencia]. Repositorio institucional. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/89603/DOMINGO%20-%20Comparativa%20de%20herramientas%20de%20SEO%20para%20keywords%20discovery.pdf?sequence=1

Fandiño, J. R., Ávila, L. y Rodríguez, M. (2018). Marketing digital en las empresas de Turismo de Naturaleza del Departamento de Magdalena. VinculaTégica EFAN, 4(1), 289-296. http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Vincultagieca_4/40%20FANDI%C3%91O_DAVILA_RODRIGUEZ.pdf

García, D. A., López, L. y Millán, E. E. (2021). Contexto y condiciones del eco marketing para promocionar el turismo de naturaleza. Revista EIA, 18(35), 1-20. https://doi.org/10.24050/reia.v18i35.1419

Gobernación del Caquetá. (2020). Plan de Desarrollo Departamental 2020-2023: Pacto Social por el Desarrollo de Nuestra Región. http://www.caqueta.gov.co/noticias/p-lan-de-desarrollodepartamental-2020--2023

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill.

Lechuga, M. R. y Hernández, J. (2020). La primavera del 2020: Las repercusiones del COVID-19 en los patrones de consumo y el comercio electrónico en Durango, México. Revista de Economía del Caribe, (26), 1-16. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/318/3181675004/index.html

López, A., Chávez, C., Vélez, M. A., Bejarano, H., Chimeli, A. B., Féres, J., Robalino, J., Salcedo, R. y Viteri, C. (2020). COVID-19: impactos en el medio ambiente y en el cumplimiento de los ODS en América Latina. Revista Desarrollo y Sociedad, (86), 104-132.

https://doi.org/10.13043/DYS.86.4

Martínez, E. y Mora, J. M. (2018). Diseño de un plan de promoción turística para Zipaquirá [tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Bolívar]. Repositorio institucional. http://biblioteca.utb.edu.co/notas/tesis/0074604.pdf

Mastrocola, Y. (2021). Una revisión sistemática de la relación turismo y naturaleza en pandemia por COVID-19 en América Latina. Revista Perspectivas Metodológicas, 21, 1-16. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/3609/1758

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MinCIT. (2020d). Avanza estrategia para la reactivación del turismo en Colombia. https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/turismo/estrategiapara-reactivar-el-turismo-en-colombia

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo-MinCIT. (2021a). Perfil de Colombia. https://www.mincit.gov.co/getattachment/1c8db89b-efed-46ec-b2a1-56513399bd09/Colombia.aspx#:~:text=En%202019%20el%20PIB%20de,6%2C8%25%20en%202020.

Navarro, E., Ortega, G. y Torres, E. (2020). Propuesta de reflexión desde el turismo frente al COVID–19: Incertidumbre, impacto y recuperación. Instituto Universitario de Investigación de Inteligencia e Innovación Turística.

Organización Mundial de la Salud-OMS (2020a). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Organización Mundial de la Salud-OMS (2020b). Información básica sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227–232.

Parrales, Y. E. (2020). El context marketing como estrategia de captación de clientes para el sector hotelero en el Cantón Puerto López [tesis de pregrado, Universidad Estatal del Sur de Manabi]. Repositorio institucional. http://repositorio.unesum.edu.ec/bitstream/53000/2468/1/TESIS%20FINAL%20CONTEXT%20MARKETING-convertido%20%281%29.pdf

Paredes, J. C., Alberca, F. A., Arriola, A. M., Ávila, C., Gavidia, M. Z., Gómez, E. S., Julca, E. C., Llontop, C. E., Marsano, J. M. E., Noriega, C. H. y Zapata, S. M. (2020). La COVID-19 y el turismo en el Perú: análisis y propuestas ante un nuevo escenario. Turismo y Patrimonio, (15),

-30. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2020.n15.02

Pulido, L. N. y Cabello, E. A. (2020). Análisis del impacto económico del coronavirus en el sector turismo en Colombia.

https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/24709/1/An%C3%A1lisis%20del%20impacto%20econ%C3%B3mico%20del%20coronavirus%20en%20el%20sector%20turismo%20en%20Colombia.pdf

Sánchez, M. M. (2020a). Tourist flows, geopolitics and COVID-19: When international tourists are transmission vectors. Geopolitica(S), 11, 105–114. https://doi.org/10.5209/GEOP.69249

Soriano, G. A. (2019). El marketing digital como herramienta de promoción de la empresa Dmr Power en redes sociales [tesis de pregrado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio institucional. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/46721/1/El%20marketing%20digital%20como%20herramienta%

de%20promoci%C3%B3n%20de%20la%20empresa%20DMR%20POWER%20en%20redes%20sociales..pdf

Sustaeta, A. M. (2014). La importancia del SEO y el SEM en el emprendimiento [tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. Repositorio institucional. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/6459/SUSTAETANAVARROANGELMANUEL.pdf?sequence=1

Tapia, J. G., Quiñones, M. F. y Altamirano, D. E. (2021). El turismo de aventura: Aproximaciones teóricas en torno a la pandemia del COVID-19. Revista científica Dominio de las Ciencias, 7(1), 563-574. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1661/3222

Thomé, H. (2020). O coronavírus reescreverá o turismo rural? Reinvenção, adaptação e ação no contexto latino-americano. Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território, 8(14), 55-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7869335

Ticona, J. E. (2018). Evaluación del posicionamiento de un sitio web en los motores de búsqueda basada en estrategias Search Engine Optimization [tesis de pregrado, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann]. Repositorio Institucional. http://repositorio.unjbg.edu.pe/bitstream/handle/UNJBG/3194/1459_2018_ticona_gomez_je_fain_informatica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valle, S. (2017). La planificación y prevención de los impactos ambientales del turismo como herramienta para el desarrollo sostenible: Caso de estudio Timotes, Venezuela. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 13(2), 164-183. https://scielo.conicyt.cl/pdf/riat/v13n2/0718-235X-riat-13-02-00164.pdf

Wallace, G. & Russell, A. (2004). Eco-cultural tourism as a means for the sustainable development of culturally marginal and environmentally sensitive regions. Tourist Studies, 4(3),235–254.

Downloads

Published

2022-07-29

Issue

Section

Scientific and technological research articles

How to Cite

Digital ecomarketing strategies for the economic revival of nature tourism businesses after the COVID-19(1) pandemic. (2022). Journal of the Faculty of Accounting, Economics and Administrative Sciences -FACCEA, 12(2), 169-187. https://doi.org/10.47847/faccea.v12n2a4

Most read articles by the same author(s)