“Young Sowers of peace” a pedagogical contribution to peace from rural educational institutions

Authors

Keywords:

Educational interventions, Historical memory, Peacebuilding, Youth resilience

Abstract

This article examines the implementation and effects of the “Young Sower of Peace” project in a rural educational institution in Colombia, whose objective was to promote peace and prevent violence among young people. The research was conducted with 121 students between the ages of 12 and 16, through thematic modules focused on memory, self-care, emotional management, digital narratives and the development of practical skills for peace. Each module was designed to provide tools for young people that enable them to deal with everyday conflicts in a healthy way and foster peer solidarity. Additionally, the use of symbolic-meaningful activities to strengthen community ties provided a space for reflection and resilience. The results of the project include improvements in self-esteem, self-care and empathy among students, who showed a greater interest in peaceful coexistence and a rejection of violent behavior. Also, it offers a replicable model for other communities affected by conflict, whether working with students to become agents of social change or directly with teachers, to be replicators of methodologies or epistemologies that build peace and historical memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andres Fabian Espinosa Torres, Universidad de la Amazonia

    Psicólogo con experiencia en intervención psicosocial, reconstrucción de memoria histórica y educación para la paz. A lo largo de mi trayectoria, he trabajado con poblaciones víctimas del conflicto armado y comunidades educativas, facilitando procesos de contención emocional, fortalecimiento comunitario y promoción de derechos humanos.

References

APA. (2014). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5). APA.

Betancourt- Echeverry, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica : lo secreto y lo escondido en la narración y el recuerdo.

Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos(2), 60-81. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2050/205016389005.pdf

Congreso de la república. (10 de Junio de 2011). LEY 1448 DE 2011. Bogotá, Colombia. Obtenido de https://www.unidadvictimas.gov.co/sites/default/files/documentosbiblioteca/ley-1448-de-2011.pdf

Dussan, D. (2017). El poder del miedo en la reconfiguración de la utopía. Una exploración desde la subjetividad y la memoria, en la transición de la guerra a la paz. Un aporte hacia la construcción de una paz histórica en Colombia. Ciudad de México: IPECAL.

Dussan, D., Pacheco, C., & Dussan, M. (Edits.). (2019). Memorias: Proyecto de Liderazgo Juvenil Sembradores de Paz. Florencia, Caquetá, Colombia: Universidad de la Amazonia.

Espinosa-Torres, A. (2023). Liderazgo juvenil Sembradores de Paz. Una construcción de paz. En E. Ramos, V. Penco, & M. Muñoz (Ed.), MEMORIAS DEL XIII CONGRESO LATINOAMERICANO DE INVESTIGACIÓN PARA LA PAZ, CLAIP (pág. 122). Santiago de Chile: PUBLICACIONES DEL COLEGIO DE MEDIADORES DE CHILE (COLMEDIA) -CONSEJO LATINOAMERICANO DE INVESTIGACIÓN PARA LA PAZ (CLAIP). Obtenido de https://claip.org/documentos/Memorias_del_XIII_Congreso_de_Investigacion_para_la_paz.pdf

Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y violencia. (T. Toda, Trad.) Red Gernika. Obtenido de https://www.gernikagogoratuz.org/portfolio-item/3r-reconstruccion-reconciliacion-resolucion-galtung/

Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernillo de estrategias(183), 147-168. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

GMH. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá, Colombia: Imprenta nacional.

Huerta, M. (6 de Octubre de 2020). Directa, estructural y cultural. Distintas formas de la violencia generada por la pandemia en México. México.

La Parra-Casado, D., & Tortosa, J. (2003). Violencia estructural: una ilustración del concepto. (C. Española, Ed.) Documentación social(131), 52-72. Obtenido de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/23375

Lazarus, & Folkman. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona.

Quintar, E. (2002). Pedagogía de la potencia y didáctica no parametral: Entrevista con Estela.

Quintar, E. (2006). La enseñanza como puente a la vida (Tercera ed.). México: Instituto Politécnico Nacional.

Riera, M., & Llobell, J. (2017). El mandala como herramienta de conocimiento personal. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 12, 141-158. doi:https://doi.org/10.5209/ARTE.57567

Sanchís, L. (2018). Afrontamiento del miedo a la muerte. Tesis, Madrid.

Torres-Avila, J. (2013). La violencia en la historia. El papel de la memoria frente al trauma y la guerra. Utopía y praxis latinoamericana.

Villasmil, J. (2019). Ansiedad y estrategias de afrontamiento en trabajadores de petroleros. EnfOques, 3(11), 217-234. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/6219/621968032005/html/

Zemelman, H. (2001). Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Ciudad de México: INSTITUTO PENSAMIENTO Y CULTURA EN AMÉRICA LATINA, A.C. (IPECAL).

Downloads

Published

2025-12-12

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

“Young Sowers of peace” a pedagogical contribution to peace from rural educational institutions. (2025). Amazon Health and Well-Being, 1(1), 9-24. https://editorial.uniamazonia.edu.co/salud-bienestar-amazonia/article/view/814